22mei

Review–Spring Meadow

Tags: | Categories: boardgames
E-mail | Permalink | Reacties (0) | Post RSSRSS comment feed

Als je een beetje van puzzelen houdt en je kent Tetris, dan vind je Spring Meadow waarschijnlijk erg leuk. Elke speler krijgt een bordje waarop hij door middel van het plaatsen van tetrisachtige vormen zoveel mogelijk rijen moet vrijspelen.

spring-meadow

Het verhaal er achter is dat je een wandeling door de bergen maakt, en langzaam de sneeuw ziet wegsmelten waarna de groene weiden tevoorschijn komen. Dat klinkt een beetje suf, maar is in de praktijk een leuk thema. In de weiden zitten grote marmottenholen, die je wel, of juist niet moet afdekken. Door verschillende holen te combineren mag je extra tegeltjes pakken om rijen vol te maken.

Vormen speelstukken

Er zijn tientallen speelstukken in allerlei vormen, die op een groot speelveld van 5x5 worden gelegd. Per spel komen dus lang niet alle vormen aan bod, waardoor elk spel weer anders is. Met een marker die langs de randen beweegt kun je elke beurt een stuk naar keuze uit een rij of kolom pakken. Deze plaats je vervolgens zo efficiënt mogelijk op je eigen scorebord. Het speelbord wordt daardoor steeds leger en je keuzes worden steeds beperkter. Natuurlijk zul je zien dat je tegenstander in zijn beurt juist het stuk pakt dat jij nodig hebt om een rij compleet te maken. Dan moet je iets anders verzinnen. Maar omdat je weet wanneer jij weer aan de beurt komt en in welke kolom de markering dan staat, kun je (enigszins) voorspellen uit welke stukken je dan nog kunt kiezen. Zo kun je je rijen volbouwen.

spring-meadow-2

Het spel speelt vlot weg, een ronde duurt maar 10-15 minuten. Wie het eerst twee ronden heeft gewonnen is de winnaar van het spel. Je speelt het met minimaal twee spelers, kinderen vanaf 9-10 jaar zouden dit ook moeten kunnen. Al met al een aanrader. Maar als je niet van passen en meten houdt, moet je Spring Meadow laten liggen.

Meer informatie

Peter Kassenaar
    -- 22 mei 2020