15december

Review – Claim 2

In mijn serie board game reviews dit keer een blik op het kaartspel Claim 2.

De basisgedachte achter Claim 2 is exact gelijk aan die van Claim 1. Lees eventueel mijn review van Claim 1 hierover. Er zijn opnieuw vijf facties die vechten om de troon. Degene die de meeste facties verzameld aan het einde van het spel is de winnaar. Wel zijn er natuurlijk vijf nieuwe facties.

claim2

Ditmaal maken Gnomen, Reuzen, Trollen, Zieners en Draken hun opwachting. Uiteraard hebben ze allemaal gloednieuwe speciale krachten. Zo kan een Reus de Gnoom verpletteren (en wordt je Gnoom per saldo dus afgelegd, waardoor je er niks aan hebt) en mag je na het spelen van een Ziener bekijken of je de kaart uit het midden neemt, of die van de stapel. Dat zijn allemaal voordeeltjes. Je speelt Claim 2 in principe weer met twee spelers, maar gecombineerd met Claim 1 kun je ook met drie of vier spelers spelen.

Daarnaast kun je – en dat is superleuk! – facties uitwisselen met Claim 1. Zo kun je een heel nieuw deck samenstellen van vijf willekeurige facties. Als je dat doet, moet je je tactiek natuurlijk heroverwegen, omdat er ineens – deels – nieuwe speciale krachten in het spel zijn gekomen. Niet elke factie is te vervangen door een andere, je speelt altijd met de combinatie Reuzen/Gnomen (uit Claim 2) of Ridders/Goblins (uit Claim 1), aangevuld met drie andere facties naar keuze. Daar is wel erg goed over nagedacht en het geeft een extra dimensie aan het spel.

claim2-2

Als je van plan bent om Claim te kopen, is het een goed idee om direct beide versies aan te schaffen. Leer ze wel eerst afzonderlijk en ga daarna pas combineren. Dat kun je doen zodra je de speciale krachten van elke factie goed kent en hun voordelen in het spel kunt benutten.

Het artwork is opnieuw van uitmuntende kwaliteit en beeld de nieuwe facties geweldig uit.

Meer informatie

- Claim 2 bij BoardGameGeek (BGG)