05januari

Review – Azul, de Ramen van Sintra

In mijn serie board game reviews dit keer een blik op het bordspel Azul, De ramen van Sintra.

Net als het originele Azul is De ramen van Sintra een spel waarbij je zoveel mogelijk keramieken tegeltjes in de juiste volgorde plaatst en op deze wijze punten scoort. Azul – De ramen van Sintra is een volledig spel, het staat helemaal op zichzelf. Je hebt dus niet de oorspronkelijke Azul nodig om het te kunnen spelen. Het idee mag dan hetzelfde zijn als bij de oorspronkelijke versie van Azul, de uitwerking is compleet anders. Ditmaal is het je taak om glas-in-lood ramen te leggen volgens een vast patroon. Elk gevuld raam levert punten op.

azul-3

In het midden van de tafel worden een aantal schijven neergelegd. Dat zijn er vijf tot negen, afhankelijk van het aantal spelers. Op elke schijf komen random vier keramische stukken glas. Het spel bevat 100 glasstukken; twintig stuks van elk van de vijf kleuren. Je kiest één kleur glas als je aan de beurt bent en die plaats je op een van de ramen van je spelersbord. De kleuren die overblijven gaan naar het midden van de tafel. Je mag het glas echter alleen op een raam plaatsen dat zich rechts van je pion (de ‘glaszetter’) bevind. Wil je tegeltjes links daarvan plaatsen, dan zul je eerst een beurt moeten spenderen aan het terugplaatsen van je glaszetter naar het meest linkse raam. En dan zul je net zien: als je weer aan de beurt bent, is de glaskleur die je wilde pakken al buitgemaakt door een andere speler…

Kun je niet alle gekleurde tegeltjes plaatsen, dan krijg je per overgebleven glasstuk minpunten. Dit kan hard oplopen, dus het loont de moeite hier een goede tactiek voor uit te stippelen.

azul-4

Als een raam volledig gevuld is met glasstukken, mag je de punten voor dat raam optellen bij je score. Deze staan onderop je scorekaart genoemd. Het raam wordt dan omgedraaid en je mag de glazen aan de andere kant gaan vullen. Zo blijft het spel zich ook tijdens het spelen steeds veranderen. Is een raam voor de tweede keer gevuld, dan verdwijnt het uit het spel.

Gedurende elke ronde is één kleur de bonuskleur. Die volgorde wordt aan het begin van het spel bepaalt. De bonuskleur levert extra punten op. Het kan dus de moeite lonen nog even te wachten met het volbouwen van een raam, omdat je ziet dat die kleur de volgende ronde de bonuskleur is. Ook dat maakt dus onderdeel uit van je tactiek.

Azul – De ramen van Sintra borduurt slim verder op het succes van de originele Azul. Er is veel herkenbaar, maar voldoende veranderd om toch een compleet nieuw spel te zijn. De vormgeving is opnieuw prachtig, de speelstukken van hoge kwaliteit – daar is allemaal niks op aan te merken.

Persoonlijk ben ik echter toch minder te spreken over deze uitvoering. Er lijken behoorlijk wat kunstgrepen toegevoegd om het spel in balans te krijgen met voor elke speler gelijke mogelijkheden (met de glaszetter en het terugplaatsen, het bepalen van de strafpunten, de bonuskleuren, de eindtelling). Al is dat natuurlijk subjectief. Anderen vonden deze versie juist verrassender en lastiger te berekenen. Zeker met vier spelers. Het heeft voor mij evenwel niet de wauw-factor van de oorspronkelijke Azul. Het is zeker geen slecht spel, maar als ik moest kiezen uit de twee versies, dan wist ik het wel.

Oordeel zelf!

Meer informatie

Peter Kassenaar