03juni

Review–Rovers van de Noordzee

Tags: | Categories: boardgames
E-mail | Permalink | Reacties (0) | Post RSSRSS comment feed

In mijn serie board game reviews dit keer een blik op Rovers van de Noordzee.

Dit spel hebben wij een aantal keer in een spellencafé gespeeld. Omdat we ook daar de regels moesten leren/lezen, is het lastig om te zeggen hoe lang het duurt. Wij waren er in ieder geval wel een dikke 90 minuten mee bezig. Het opzetten van het spel is best uitgebreid. Je moet veel klaarzetten en voorbereiden voordat je van start kunt. Het spel is gesitueerd in de tijd van de Vikingen.

rovers-1

Er zijn kaarten, werkers, schatten, grondstoffen en zo nog wat kleine zaken. Het doel van Rovers van de Noordzee is om grondstoffen te verzamelen en er daarna met je recruten op uit te trekken. Vervolgens plunder je landerijen, kloosters en forten.

Worker placement – maar dan anders

Het begin van het spel speelt zich daarom af op de onderkant van het bord (grondstoffen verzamelen) en verplaatst zich langzamerhand naar boven, waar de ‘duurdere’ landerijen zich bevinden. Wij vonden het behoorlijk dynamisch.

Uiteraard moet je eerst voldoende werken en de juiste grondstoffen verzamelen voordat je deze dure objecten kunt veroveren. Voor elke verovering scoor je overwinningspunten. Maar je kunt ook punten verzamelen door betere wapenuitrusting te kopen (wat ook weer helpt als je doelwitten wilt plunderen) en zelfs als je bemanning voor een deel dood gaat tijdens de plundering scoor je daarvoor punten. Het is dus niet zo dat per definitie degene die de meeste doelwitten heeft geplunderd ook automatisch de winnaar is. Dit is een leuk element in het spel: je kunt op verschillende manieren punten bij elkaar sprokkelen.

Het is afwijkend van andere worker-placement spellen in die zin dat je altijd maar één werker tot je beschikking hebt, die ruil je voor een andere werker op het bord. Er zijn drie kleuren werkers (wit, grijs en zwart), die elk verschillende soorten doelwitten kunnen aanvallen. Tactiek is daarom ook een belangrijk kenmerk. Maar het kost even tijd om uit te vogelen wát nou de mogelijke tactieken zijn.

rovers-2

De attributen van het spel (kaarten, buit) zijn mooi uitgevoerd, maar ik had graag wat meer onderscheid gezien tussen de kleuren werkers. Wit, zwart en grijs zijn nou niet bepaald onderscheidend en tamelijk saai. Dat misstaat een beetje in een verder heel mooi uitgevoerd spel. Er zijn daarnaast verschillende soorten bemanning (met kaarten) die je kunt rekruteren, waarbij elk bemanningslid speciale krachten heeft. Maar ook dit is soms onduidelijk en verschillende bemanningsleden komen meerdere keren voor, of hebben dezelfde krachten. Daar moet je goed op letten.

Het is absoluut de moeite waard om te leren, maar ik denk dat pas na 2-3x spelen de volledige potentie van het spel wordt benut. Je moet dus wat tijd investeren om het goed te leren spelen. Als je speelt met meerdere personen kan het spel wat sneller zijn afgelopen, omdat het vereiste totaalaantal plunderingen is bereikt. De dynamiek wordt dan wat anders.

Meer informatie

Peter Kassenaar
-- 3 juni 2020